2022. március 12., szombat

holland oktatas - altalanos iskola

Amit lassan kijar a fiam. Szeretnek irni arrol, hogyan mennek a gyerekek kozepiskolaba, de a folyamat megertesehez azt hiszem esszerubb egy par szot ejteni az altalanos iskolarol. Az altalanos iskola 4 eves korban kezdodik, ami azt jelenti, hogy amikor a gyerek betolti a negyedik eletevet, akkor elkezdi az iskolat. Ez lehet szeptemberben de lehet januar tizenharmadikan is. Az iskola kivalasztasaban szerepet jatszik meg a lottery is a nagyobb varosokban, tehat harom eves kora utan tavasszal kivalasztasz szimpi intezmenyeket, ahova jelentkezel es egy lottohuzas soran dontik el, melyikben biztositanak helyet a gyereknek. Errol nincsenek bovebb ismereteim, mert mi szimplan csak besetaltunk a sarki iskolaba ahol volt hely es volt specko csoport kulfoldrol erkezett hollandul nem tudo gyerekeknek. Augy utolso heteben beirattuk oket es ennyi volt.

Az altalanos iskolaban minden nap fel kilenctol haromig tart, van benne egy egy oras ebedszunet es egy rovid nap, amikor csak delig vannak. Ez iskolankent vagy varosonkent valtozik, hogy mikor, jellemzoen vagy szerda vagy pentek. Az ebedszuneti felugyelet es a delutani felugyelet fizetos, nem a tanitoneni csinalja mert a szunet az neki is szunet, hanem alkalmazottak vagy lelkes onkentes anyukak. Nincs iskola altal biztositott napkozi, ezt magancegek vegzik es eleg borsos ara van.

Az elso ket ev az valojaban egy ilyen ovi-iskola kevert dolog, sok jatek es keves tanulas. Az elso ket evben volt ilyen szuloi fel ora, amikor minden heten szerdankent reggel be lehetett ulni a terembe es a gyerekek mutogattak, hogy mi hol van, mit szoktak csinalni, kedvenc ceruzak, konyvek es ilyesmik, en nagyon szerettem. A gyerekek minden reggel szepen felsorakoznak az ajtoban, a tanitoneni mindenkivel egyesevel kezet fog, joreggel kivan, es beinvitalja a terembe. Aztan leulnek egy korbe, az ugynevezett kringbe, eleneklik a reggeli dalt es elkezdik a napot. A nap vegen ugyanez a rituale, korbeules, eleneklik a bucsuzo dalt, kezfogas, es vege a napnak. Mivel a mi iskolankban ugye a legtobben nem beszeltek hollandul, minden feliratozva van, az ajtora ra van irva, hogy ajto, a fogasra, hogy fogas, az ablakra, hogy ablak es igy tovabb. A jatszas a terember es a terem elotti folyoson tortenik, a terember vannak a rajzolgatos, ragasztos cuccok, a folyoson meg szonyegek, polcokon nagy epitokockak, lego, vasut, homokozoasztal meg ami altalaban egy atlag ovodaban is van. Delelott es delutan is kimennek az udvarra egy oracskara, ami tobbnyire tok sivar, esobe, hoban, szelben is. 
Random eszrevetelek:
  •  az jeluk nincs, altalaban a nevuk van kiirva a fogasukra es azt gyorsan megtanuljak felismerni. 
  • a tanitonenkik nem segitenek az oltozesnel es a vecezesnel, szoval a szulok elegge szoktak stresszelni ezen, hogy a kicsi negyevesen mar tudjon boldogulni ezekkel egyedul is. Az oltozes viszon nincsen tulspliazva, kb minden idore megfelel egy gumicsizma meg egy esokabat es csa. Eleg jo hidegturesuk is lett...
  • nekem az volt a benyomasom, hogy a magyar ovodaban allandoan oltoztek a gyerekek: teli ruha, overal meg sal-sapka, a hollan iskolaban meg allandoan esznek: tizorai (kb ket keksz meg egy gyumile), ebed (mar akit nem visznek haza, mi az elejen vittuk oket es akkor 12re ertuk, spuri haza, ebed belapatolasa, spuri vissza. Annyira nem volt fun. Aztan beirattuk oket az ottmarados napkozire.)
  • rengeteget kezmuveskednek: mi tonnaszam hordtuk haza a rajzolt, szinezett, vagott, ragasztott, tesztabol fuzott mindenfelet, de tenyleg, altalaban penteken adtak haza a heti termest es mindenkinek a keze tele volt mindennel.
A harmadik evtol nyolcadikig van rendes iskolaszeru kepzes, iras-olvasas, matematika, kornyezet, tortenelem temakkal. A tanar egyebkent evfolyamonkent cserelodik, mar elsotol, de nyolcadikig mindig egy ember tanitja az osszes temat. Szoval a nyolcadikosok (akik 12 evesek amugy) egy tanarral dolgoznak egesz evben vegig. Ez egyreszt azert van, hogy a gyerekek a tobbfele nevelesi stilussal is talakozzanak, meg a kimeneti eredmeny "partatlansagat is biztositja". De errol kesobb. Gondolom, van benne egy eltervezett struktura, de sosem lattam, hogy peldaul orerendjuk lett volna. Egy naptar-noteszt hasznalnak bent, abban vezetik, mikor mi van: vizsga, dolgozat stb. Volt olyan tanaruk, aki nagy rajongoja volt a projekteknek, akkor egy evig ilyen egy honapos projektekben dolgoztak fel mindenfele temakat. Ami fix a napban, hogy az osztaly egyutt megnezi a Jeugdjournaalt, ez az egyik kozponti tevecsatornan meno gyerekhirado es annak a napi temaihoz keszulnek kiosztmanyok, amivel dolgoznak olvasasbol meg szovegertesbol. Gyerekeknek keszul, de minden komoly aktualis tema benne van, ami tortenik epp, csak egy picit lagyitva, peldaul amikor a covid korhazi esetek voltak napirenden, most a haboru vagy az ujevi petardazas aldozatai vagy amikor elraboltak egy gyereket a sajat amszterdami szulinapi zsurjarol. Es akkor kozel hozzak a temat a gyerekekhez, hogy ne menj at a nagyszuleidhez most egy darabig a karanten alatt, hogy el a menekult kortarsad a menekulttaborban, bekotott kezu sebesult kis petardazok ismertek el, hogy a tik tok challenge-t kiporbalni szar otlet volt es egy gyerek ismerteti, mit kell csinalni, ha gyanus alakok akarnak szobaelegyeni veled. Oszinten szolva en is ezt a hiradot szoktam nezni. 

Az a helyzet, hogy az altalanos iskolaba a nyolc ev alatt mi egy radirt nem kellett vennunk, a tesicuccon, kulacson es kajasdobozon meg a naptaron kivul. Amit megis vettunk az azert volt, mert akartak egy sajatot mondjuk tolltartobol, amit bent hasznalnak. Van kb 70 euro eves iskolai hozzajarulas, de az az osztalykirandulasra meg hasonlokra van. Es akkor hogy tanulnak: az irast meg a szamolast azt szinten ilyen kiadott kis paroldalals feladatlapokon tanultak meg. Tankony mint olyan nem igazan van, egyetlenegy mappat hurcolasznak a taskajukban, amibe az aktualis feladatlapjaikat fuzik be. Az olvasashoz havonta egyszer elmennek a konyvtarba, ott kikolcsonoz mindenki egy konyvet, ami erdekli es amikor olvasni kell, azt olvassa. Nem volt verstanulas egyaltalan, amit eloszor nagyon furcsa volt. Es a tortenelem az nem linelarisan van oktatva mert az okor meg nem nagyon volt, de rengeteget tanultak mar a masodik vilaghaborurol. Az egyiknek volt egy ev abakusszal is, az tok jot tett a fejszamolasi kepessegeinek. Egyebkent ez lehet helyi sajatossag, de nalunk frontalis oktatas sincs, szerintem az enyemek meg eletukben nem ultek olyan teremben, ahol poroszosan a tabla iranyaba neztek a padok. (De az osszes iskolas filmes trailer-ben amiket most megneztem, csak ilyeneket lattam, szoval ez lehet veletlen is.) Tabla van, de elso evtol digitalis es erintokepernyos, a kreta meg a zold tabla szivaccsak csiszatolasa teljesen ismeretlen szamukra. A tanar a feladatokat az osztaly pc-jerol teszi ki a tablara es azon a szamitogepen nezi a munkajuk haladasat is, meg a naplo is ott van. Miutan mar stabilan ment a keziras, bevezettek tabletet, vannak ilyen kozponti tanulmanyi website-ok, ahova kapnak logint es ott kell gyakorloni a kulonbozo matek dolgokat vagy az nyelvtani szabalyokat. Oran megkaptak a tabletet, hasznaljak, ora vegen visszaadjak. Asszem, hatodiktol upgrade-eltek laptopokra, ugyanez a szisztema, csak laptopokkal. Vitathato, hogy a finommotorikus keszsegeknek meg a kognitiv gondolkodasnak mennyire tesz jot egy ilyen fajat nevelodes, de itt jellemzoen ez van. Aki szulo ezzel nem tud azonosulni, az tobbnyire waldorf-ba iratja a gyereket, de peldaul az egyik altalam ismert montessoriban is utolso ket evben alap a laptop. Hazi feladat jellemzoen soha sincs, de itt is azert tanarfuggo volt, meg nyilvan ha valamilyen teruleten gyengebben szerepelt valaki, akkor kap kulon gyakorlatokat. A holland iskolak is eleg valtozo sikerrel vettek a karantent meg a virtualis oktatast, de nalunk viszonylag konnyen lefedtek: megkaptuk a gyakorlo site-ra az aznapra kijelolt feladatsorokat, a tanarno tartott reggel egy orat, hogy meg lehessen beszelni, ami esetleg nem megy, es a rendszerben ugyis latta, hogy ki mit csinalt meg. Annyiban volt visszaeses, hogy ez tenyleg csak a core tananyagra koncentralt, semmi kulonosebben extra es edekes nem fert bele, elegge le kellett daralni mondjuk 80 szorzotablat, 100 3jegyu osszeadast/kivonast es kesz. (Elegge fajt a szivem latni az fb-n az anyukakat azon rohogni, hogy ejjel egyig ragasztja a technika hazit es igy cserelgettek rola a kepeket, mert mittomen hova kell feltolteni rola a fotot meg ilyesmi.)
Osztalyzas az van, 1-10-ig azt hiszem. Szerintem nem igazan szamit, mert valamelyik nap, amikor ezen a bejegyzesn gondolkodtam, akkor meg kellett kerdeznem a gyerekeket, hogy szoktak-e egyaltalan jegyeket kapni.
Dolgozatot irni nyilvan szoktak es az ertekelve van, de ez inkabb csak egy tajekoztato mutato, hogy hogy all a gyerek. A mieink CITO rendszerben tanulnak. CITO ugyismint Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling vagyis Központi Tesztfejlesztési Intézet altal kifejlesztett kozponti teljesitmenymeresi es nyomonkovetesi rendszer, hogy ne csak az egyszeri eredmeny de a teljes altalanos iskolai tanulamanyi trend is nyomon kovetheto legyen. A legfontosabb eleme minden felevben az ugynevezett CITO tesztsorozat, ami negy fo teruletet mer: matematika, helyesiras, szovegertes es erto olvasas. Ez lenyegeben egy kozponti szinfelmero vizsga. Minden gyerek ugyanazt a tesztsort teljesiti standard feladatokkal, peldaul hany peldat oldasz meg 3 perc alatt, szokincsmeres, olvasott szoveg ertelmezese kerdesekkel es nalunk meg volt az elejen hallott szoveg ertelmezese is, de az mar nincs. Ezekre persze gyakorolnak ev kozben egy csomot, amire kapjak a jegyeket, de az evvegi eredmenyekbe azok a jegyek nem szamitanak bele. A teszt altal a tanulo a sajat elozo evbeli eredmenyei es az orszagos korosztalyi atlaghoz kepest elfoglalt helyerol is attekintest kap. Igy nez ki egyebkent (kep innen):

A zold sav az orszagos atlag, a fekete a tanulo egyeni teljesitmenye, a kis pottyok a teszteredmenyek, a romai szamok meg az erdemjegy, amit az eredmeny alapjan kap. Valamivel szelesebb a lista, van pl I+ a kulonosen kiemelkedo eredmenyert. A bizonyitvany, legalabbis nalunk, par kinyomtatott lap ezekkel a szines kepekkel, kis osszefoglalo, nehanny hozzaadott eredmeny, mint szocialis kepessegek: magatartas, orai szorgalom, csapatmunka, torna, hianyzas attekintes, meg par szemelyes mondat, amit a tanar ir le a gyerekrol. Peldaul: Kerdezz tobbet oran, de amugy egesz evben nagyon szorgalmas voltal! Szoval lenyegeben a teszt eredmenye es a tanar velemenye alkotjak egyuttesen az eves bizonyitvanyt.
Harmadikban kezdik a CITO-t es a hatodik, hetedik es nyolcadik elso felev vegi eredmenyek hatarozzak meg a tovabbtanulast. Ezert is fontos, hogy cserelodjenek a tanarok, hogy ki legyen egyensulyozva, ha peldaul egy evben olyan tanart kap a gyerek, akivel nem zokkenomentes a viszony, ne befolyasolja a tovabbtanulasi eselyeket. A hetedik ev vegi eredmeny az ugynevezett elo-advise, ez mar mutatja, velhetoleg milyen iranyba fog tovabb menni a kozepiskolaba. Ez az advise az akkori teljesitmenyen es a tanar azon  megfigyelesen alapul, milyen stilusban tanul a gyerek, proaktivan all-e hozza a feladatokhoz, magatol is szorgalmas-e. Meg kiemelkedo teszteredmenyu gyerekeket sem feltetlenul ajanlanak be olyan kozepiskolai rendszerekbe, ahol ezek szemelyisegbeli elvarasok. A tanar velemenyeben a hollandok tapasztalataim szerint nagyon megbiznak, kvazi o a szakember, o latja a teljes kepet a diakjarol. Plot twist: nem mindig latja, de mivel a bizonyitvany tartalmazza evekre visszamenoen a trended es a tobbi tanar velemenyet, elvileg sulyosan mas iranyba nem tudja tanacsolni a gyereket. Meg amugy az advis kiallitasban kozremukodik tovabbtanulasi tanacsado is, aki szinten megfigyeli es szemmel tartja az osztalyt. En olyat meg nem lattam, hogy egy advis-t megovjanak, aminek az is lehet az oka, hogy a holland rendszer hihetetlenul flexibilis. A pre-advis becsatornazza a tanulot a kozepiskolai felveteli rendszerbe, szoval kulon felvetelit mar nem kell tennie. A kozepiskolai rendszer elkepesztoen bonyolult es erdekes, ezert is szeretnek irni rola, de lenyegeben 3 fo szintje van: szakiskola, szakkozepiskola es gimnazium. Ha kaptal egy gimnaziumi ajanlast, akkor gimnazista leszel, valasztasz egy intezmenyt es remelhetoleg abban. Esetleg gondolkozhatsz meg szakkozepiskolaban, de nem mehetsz mondjuk az autoszerelo szakiskolaba vele. Folfele kulon vizsgakkal, hosszu tavon meg mindig lehet pedalozni, szoval autoszerelo szakiskolasbol siman lehet meg egyetemista, csak tovabb tart.

Szovala az en kedvenc dolgom itt: rugalmassag. Valahogy jobban kepes a rendszer egyensulyozni a kulonbozo haladasi tempok menten. Lattunk olyat, hogy a kislany egyik ev vegen majdnem megbukott matekbol megis tovabb engedtek kovetkezo osztalyba es szeptembertol kulon felzarkoztato feladatokat kapott, a rakovetkezo CITO-jan meg mar osztalyelsok kozott volt. Negy honap alatt behozta es tulszarnyalta. Olyan kar lett volna, ha evet ismetel. (Az egyeni eredmenyek nyilvan titkosak, de a gyerekek ott mutogatjak egymasnak a kis mappajukat, ahogy kezbekapjak.) Nemregiben lattam egy interjut a Szasz Marcival, hogy milyen nehez volt neki atugrani evfolyamokat es beilleszkedni felsobbevesekhez es azt gondoltam, mennyivel konnyebb lett volna neki, ha ez akkoriban Magyaroroszagon termeszetes lett volna. Itt majdnem minden osztalyban elofordul. A fiam osztalyaban is tobben vannak evfolyamugrok. Ez ugy tortenik, hogy a tanar latja a potencialt es megcsinaltatja a diakkal az eggyel magasabb evfolyam CITO-jat. Ha jo az eredmeny es a szulok is tamogatjak a dontest, akkor bumm, holnaptol a masik osztalyba jarsz. Itt is figyelembe van veve az erzelmi erettseg, mert ez hosszutavon visszauthet kozepiskolaban. Szoval siman jarhatsz ugy mint szegeny Marci, de annyira kirivo azert nem leszel. Az egyik nyilt napon talalkoztam anyukaval, aki a tizeves lanyat kiserte, a kislany mar mindent befejezett az altalanosban, ugyhogy mehet tovabb. Az osztalya ket evvel idosebb lesz nala, de az anyuka ugy latja, hogy fogja tudni kezelni.

Vegul de nem utolso sorban, nem szar a menza, mert nincs. Nem mintha annyira hianyozna, en a menzas multnak koszonhetoen gyakorlatilag barmit, amit fizikailag kepes vagyok, hajlando is vagyok megenni, de a gyerekeimnek ezt azert nem kivanom. Elso perctol kezdve csomagolni kellett az ennivalot. A legtobben szendvicset visznek, mert egyszeru, nehanyan ilyen cuki bento box-okat falatkakkal es elvetve valaki meleg kajat hoallo dobozkaban. Nekem nagyon nehez megszokni, hogy az ebed egy nyomi kenyer, meg nem is tul egeszseges. Megertem a dolgot, a termukben esznek, etkezo nincs, kezenfekvo, csak hat...Es kisse alszent is bizonyos esetekben, nalunk no suti szabaly van, viszont egy mindenmentes vega zoldsegmuffint nem vihetsz be de egy nutellas zsemlet barmikor. Mert az kenyer alaku, es nem vagyja meg a tobbi gyerek. 

2 megjegyzés:

  1. Szia! Most botlottam bele a blogodba, és annyira nagyon örülök, hogy megírtad ezt a bejegyzést (és rátaláltam)!! Mi friss házasokként huszonharmincévesen még Magyarországon élünk, de már nagyon nagyon intenzíven készülünk ki külföldre, annyi híja van csak gyakorlatilag, hogy valamelyik cég fogadja el az innen pályázott jelentkezést, aztán azon nyomban megyünk is kifele. Igaz, a mostani állás szerint nem Hollandia az elsődleges cél (csak angolul tudunk, így egyelőre úgy gondoljuk, angol nyelvterületen több esélyünk van), de nagyon jó volt képet kapni arról, hogy milyen is egy más (fejlettebb) országban a sulis élet, nekem nagyon nagyon szimpatikus, nagyon sok szempontból. (Gyerek még nincs, de idehaza nem is lesz:D). Most pedig nekivágok visszaolvasni néhány bejegyzést :D

    VálaszTörlés
  2. VÉGRE!! MÁR ÚGY HIÁNYOZTÁL!!! Ugye visszatérsz?

    VálaszTörlés