2015. augusztus 30., vasárnap

ne csinald!

Ha a gyerekek nyelvtanulasarol van szo, szinte mindenki azon a velemenyen van, hogy nyilvan pillanatok alatt megtortenik majd. En nem vagyok ilyen optimista, also hangon egy evet tennek ra, mire eloszor megszolalnak hollandul. (Es igen, eleg para erzes, hogy minden nap otthagyom oket az iskolaban, ahol senki az egegyadta vilagon egy budos szot nem beszel magyarul. Csak az a tudat nyugtat, hogy ha barmi sulyos van, negyed oran belul odaerek.) Persze nagyon buszke vagyok, mert probalkoznak, muszaj is, hiszen minden interakciohoz szukseges lenne a nyelvtudas. Ma Bucka boldogan rohant hozzam a patakon keresztul. El akarta ujsagolni, hogy egy kisfiuval azt jatszotta, hogy haromra beugranak a vizbe, aminek kovetkezteben mar el tud szamolni kettoig. Kozben nem figyelt es  vegigcsortetett egy epulo fagaton, mire a holland sracok meltatlankodva hadonasztak meg kiabaltak utana, hogy Niet doen! (Ni dun!) Kisse elbizonytalanodva nezett vissza felejuk, mig odaert hozzam.
- Azt mondtak, hogy niet doen, igaz? Azt jelenti, ne csinald... - probalok egyszerre lenni informativ es egyutterzo, de eleg csak egy pillantast vetnem az arcara. - ...bar azt hiszem, erre mar magad is rajottel.
Par perccel kesobb felvidulva visszafele tart, en meg utanaszolok, hogy nemsokara indulunk haza.
- Niet doen! - veti oda foghegyrol a valla felett.

3 megjegyzés:

  1. K. nagy kamu, hogy a gyerekek ket perc alatt felszedik az idegennyelvet meg hogy leszarjak, hogy nem ertik oket, konnyeden elboldogulnak. Hamarabb tanulnak, mint a felnottek, akcentusuk se lesz, de nekik is irtozatos kuzdelem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a helyzetet szerintem bonyolitja, hogy az osztalytarsak zomenek itt nem a holland az anyanyelve.
      multkor az egyik lengyel kissrac, aki amugy folyekonyan beszel hollandul, es tudja, h mi egymassal mashogy beszelunk, a jatszon nagyon nem engedte Buckat egyedul befejezni a jatekot ( van egy ilyen interaktiv fal, azon kirakozott es folyton belenyult a gyerek), egy darabig probalkoztunk csekelyke hollandtudasomal gyozkodni, hogy ne rontsa el, aztan meguntam es megkertem lengyelul, h ne piszkaljon mar bele, hat, totalis rendszerleallast ideztem elo nala.
      szo szerint csak pislogott, es eszre sem vette, hogy visszavaltott lengyelre, csak azt kerdezte tolem, hogy lehet ez?! teljesen belezavarodott csorikam, hogy most akkor melyik nyelv is van. de legalabb Bucka nyugodtan pefejezte a kirakot, amig egyenesbe tette magat. :-)

      Törlés
  2. Én kikenc évesen kerültem ki Olaszo-ba és a mai napog kérdezik tőlem, hogy mennyi idő alatt tanultam meg olaszul és én a mai napig makogok, mert nem tudom erre a választ meg hátha nem jót válaszolok (túl sokat? Túl keveset?). Franc tudja, egyszer csak tudtam. Négy év után már elég jól tudtam. Ez biztos.

    VálaszTörlés